Még a franciák is megfordulnak utána! Gyerekkori álmát valóra váltva, és üzleti ismereteit is kamatoztatva építette meg Luc Besson francia filmklasszikusából, a Taxiból ismert kultikus autót a Soproni Közgáz öregdiákja, Szabó Márk. Az egyedi, minden tekintetet vonzó 406-osról, és az autót övező kalandokról és üzleti lehetőségekről kérdeztük öregdiákunkat, aki a Soproni Egyetem legújabb, hamarosan a csatornán is látható TikTok-videójában is központi szerephez jutott.
Szabó Márk és a legendás 406-os a Soproni Egyetem Campusán
Mi az első élményed az autóhoz kapcsolódó filmről, a Taxiról? Mi fogott meg?
Máig megvan bennem az az emlék, amikor kiskoromban a nyarat a nagyszüleimnél töltöttem. Természetesen vittem magammal kedvenc videokazettámat is, rajta a TAXI 1-2-vel, melyeket szalagszakadásig néztem. Ám a legmeghatározóbb emlék 2003 karácsonyára datálható, mikor is szüleimtől megkaptam a TAXI 3-at DVD-n. A filmeket nézve folyamatosan eufórikus érzések voltak bennem. Tetszett a főhős autója, a filmben szereplő autós jelenetek változatossága, valamint a francia filmeket általában jellemző poénok/viccek. Számomra ez az egyveleg a megnyugvást jelentette, a főhős karaktere pedig példaképpé vált számomra.
Első ránézésre úgy tűnik, az autó teljesen elkészült. Ez így is van, vagy van még olyan része, amit át fogsz alakítani?
Az autó mondhatni 75-80%-ban megegyezik a filmes járművel. Folyamatosan fejlesztem, hogy egy napon 100%-ban megfeleljen az elvárásaimnak. Szeretném befejezni az interieurt (kezelőszervek, sportkormány), illetve a külsőn is szeretnék néhány finomhangolást elvégezni.
Mi az autó legkülönlegesebb vagy legemlékezetesebb eleme? Van ilyen egyáltalán?
Mindegyik kiegészítő másképp különleges. Alapvetően magát az építés teljes folyamatát egy egyedi, fordulatokkal teli eseménysorozatnak nevezném. A felnik Németországból származnak, a TAXI lámpa egy eredeti példány egyenesen Lyonból, a lökhárító több száz képkockából összeállított koncepció eredménye, a hátsó spoiler pedig egy tradicionális TAXI-ról származik.
Az autó az üzleti, vállalkozói tevékenységedhez is kapcsolódik, ha jól értesültünk. Miképp?
Főállásom mellett fotózással, videózással, valamint online marketingtevékenységekkel foglalkozom (Instagram: @szbmrk_406), ám az autó megvalósítása és a folyamatosan növekvő megtekintési számok révén indítottam YouTube-on (@MrTAXIkpsz) és TikTokon (@taxi406_hun) dedikált fiókokat, melyekre egyedi videós tartalmakat gyártok, amihez felépítettem egy konkrét médiacsapatot. Ezt a tevékenységet hamarosan elviszem direktebb irányba is, miszerint a téma köré szerveznék magyarországi TAXI-társammal TAXI tematikus legénybúcsúkat, születésnapokat, valamint az esküvői autó bérbeadást is elindítanánk. Ezt a kultuszt úgy vélem időszerű szélesíteni, elvégre a számok is ezt mutatják, valamint ennek hatására még több filmrajongóval ismertethetem meg élőben az autót és a köré kiépített kultusz sokszínűségét.
Kereskedelem és marketing alapszakon, majd Vállalkozásfejlesztés mesterszakon végeztél a Soproni Közgázon. Milyen ismereteket tudtál leginkább beépíteni a vállalkozói felfogásodba, vagy akár az operatív vagy stratégiai időtávú döntéseidbe?
Felsőfokú tanulmányaim az évek alatt sikeresen megtanítottak arra, hogy terveimet milyen úton-módon tudom a leghatékonyabban érvényesíteni, valamint egy vállalkozást úgy felépíteni, hogy arra egy napon megélhetési szinten támaszkodhassak. Ugyan még van főállásom a vállalkozásaim mellett, aminek az az oka, hogy szeretnék biztosra menni, és biztosítani speratív módon a forrásokat a sajátom felépítésére. Emiatt kezdtem el még mesterszakos éveim alatt, egyidőben elindítani marketinges vállalkozásomat, majd pedig miután körvonalazódott bennem a fő irány, igyekeztem a leghitelesebb módon felépíteni az egyetemen elnyert ismereteim és tapasztalataim segítségével a legjobb stratégiát.
Igaz, hogy az autó már a mesterszakos diplomadolgozatodban is megjelent?
Így van. Diplomadolgozatom témája az „eredményes és hatékony marketingkommunikációs eszközök egy induló mikrovállalkozásnál” volt a saját vállalkozásomra levetítve. Marketingkampányom kiépítésének elemzése volt a fő témám, melyben részletesen levezettem a „TAXI MEGY MARSEILLE” projektem tervezését, szervezését, megvalósítását. Fontosnak tartottam, hogy egy olyan témát válasszak, amiben a leghitelesebben tudok állást foglalni.
Marseille, 406 és a diplomadolgozat
Többször jártál már Marseille-ben az autóval, a forgatási helyszíneken is. Mesélnél erről egy kicsit? Mik voltak a legmaradandóbb élmények A Taxi őshazájában?
Idáig két alkalommal jártam a TAXI-val Marseille-ben, és decemberre tervezem a harmadik utazást. Az ott töltött idő több volt, mint kirándulás/szórakozás. A táblát átlépve mély alázattal és szenvedéllyel álltam az egészhez, az volt bennem, nem szabad hibázni, olyan anyagot kell gyártanom, amivel a lehető legközelebb hozhatom a kultuszt a követőimhez és a téma rajongóihoz. Az ott élők hatalmas megilletődöttséggel fogadták az autót és annak látványát, melyekről készítettem reakcióvideókat is. Az autó hibátlanul kibírta a több ezer kilométeres utazást, mintha tudná, hogy az egész egy jó cél érdekében zajlik. Két leginkább meghatározó élményt említenék meg, az első amikor is egy Teslat vezető valódi TAXI sofőr Marseille-ben az autó láttán elsírta magát, a második pedig az, amikor a tábornok (a TAXI filmek egyik szereplője – a szerk.) háza előtt megállhattam a TAXImmal.
A tábornok úr sajnos nem volt otthon😊
Akárhogy nézzük, itt egy igazi gyerekkori álom vált valóra. Mit üzennél azoknak, akik hasonló gyerekkori álmokat még csak dédelgetnek?
Tartalmaimmal és a kultusz képviseletével igyekszem reprezentálni azt a kijelentést, hogy sosem szabad elnyomni magunkban álmainkat és azok megvalósítását, ellenkező esetben folyamatosan marad bennünk egyfajta hiány, és a „mi lett volna ha...” érzés. Önbecsülésünk erősítésében is rendkívül előnyös, ha hangot adunk álmainknak és azok megélésének, ezzel önigazolást nyerve önmagunk hitelességéről. Ha pedig a jövőbeli mindennapjaid meghatározó tényezőjévé igyekszel faragni olyasvalamit, ami korábban csak egy álomként szerepelt a gondolataidban, értelmet nyer mindenkiben, hogy minden lehetséges. Ám ehhez rengeteg szorgalom, alázat és elszántság szükséges!
Köszönjük a beszélgetést, izgalmas és balesetmentes kilométereket kívánunk Marseille-en innen és túl!
Kövessétek Márk közösségi média csatornáit, ha autó-, film- vagy Marseille rajongók vagytok!
Kapcsolódó elérhetőségek
Kapcsolódó tartalmak
- Turizmus újratöltve - Egyedülálló képzés a Soproni Egyetemen
- XIX. Soproni Pénzügyi Napok – kreditpontos továbbképzés
- „Szia bátyus, helyzet?” - az 1 milliós megtekintést közelíti a Soproni Közgáz oktatója a TikTokon
- Pótfelvételi? Vár a Soproni Közgáz!
- Pótfelvételizők figyelem: Önköltség-finanszírozó ösztöndíj a Soproni Közgázon
- Konferencia felhívás – „Magyar Tudomány Ünnepe 2025” a Lámfalussy Karon